Hvad er quercetin? Guiden til 2024

Introduktion

Hvad er quercetin? Det er et pigment, som hører til en vigtig klasse af planteforbindelser, der kaldes flavonoider. De findes hovedsageligt i korn, frugt, vin, te og grøntsager. Flavonoider har flere sundhedsmæssige fordele for mennesker, f.eks. mindsker de risikoen for flere sygdomme, herunder hjernesygdomme, hjerteproblemer og kræft. Lad os diskutere, hvad det bruges til.

Hvad er quercetin? Hvad er fordelene og bivirkningerne?

De potentielle fordele ved flavonoider skyldes deres antioxidantegenskaber. Antioxidanter er de stoffer, som kan reducere kroppens oxidative stress ved at neutralisere frie radikaler. Ifølge forskning er frie radikaler ustabile forbindelser, som kan resultere i celleskader, hvis deres niveau bliver for højt. Og de cellulære skader forårsaget af frie radikaler kan resultere i flere kroniske problemer som kræft og diabetes.

En undersøgelse har vist, at quercetin er det mest almindelige flavonoid, som er til stede i den menneskelige kost. Næsten et gennemsnitligt individ bruger 10 til 100 mg quercetin gennem forskellige fødevarekilder om dagen.

Fødevarer med et højt indhold af quercetin omfatter druer, citrusfrugter, kapers, bær, kaffe, løg, grøn te, æbler og rødvin.

Lad os se på, hvordan quercetin virker.

Lad os diskutere, hvordan dette fytokemikalie giver din krop sundhedsmæssige fordele:

Sundhedsmæssige fordele ved quercetin

Det giver en bred vifte af sundhedsmæssige fordele, nogle vigtige videnskabeligt baserede fordele ved quercetin omfatter følgende:

Kan reducere inflammation

.

Frie radikaler kan gøre stor skade på kroppens celler. Forskningen viser, at for mange høje niveauer af frie radikaler kan aktivere de gener, der fremmer inflammation. Så et højt antal frie radikaler fører til flere inflammatoriske reaktioner i din krop.

I flere reagensglasundersøgelser reducerede quercetin signifikant inflammatoriske markører i de menneskelige celler. Disse markører var interleukin-6 (IL-6) og tumornekrosefaktor-alfa (TNFα).

En anden undersøgelse af 50 kvinder, der led af leddegigt, blev udført for at kontrollere quercetins antiinflammatoriske effekt. Resultaterne viste, at patienter, der indtog 500 mg quercetin om dagen, oplevede et betydeligt fald i morgensmerter, stivhed og smerter efter aktivitet. Derfor blev der observeret et fald i den inflammatoriske markør TNFα sammenlignet med kontrolgruppen.

Hvad er quercetin? Kan det reducere inflammation i kroppen?

Kan reducere symptomer på allergi

Ifølge sundhedseksperter kan quercetins anti-inflammatoriske egenskaber også hjælpe med at lindre allergisymptomer. Flere dyre- og reagensglasundersøgelser har vist, at quercetin kan reducere allergisymptomer ved at blokere histaminaktiviteten. Fordi dette kemikalie spiller en afgørende rolle i at fremme inflammation i menneskekroppen.

En anden undersøgelse viste, at tilskud med quercetin kan reducere jordnødde-relaterede allergiske reaktioner hos mus betydeligt.

Har egenskaber mod kræft

På grund af antioxidantaktiviteten har quercetin en stærk kræfthæmmende effekt. En gennemgang af flere undersøgelser har vist, at quercetin kan undertrykke væksten af prostatakræft ved at fremkalde apoptose (programmeret celledød).

En anden undersøgelse viste, at quercetin kan undertrykke væksten af prostatakræft ved at fremkalde apoptose.

En anden undersøgelse viste, at quercetin har samme virkning på binyre-, lever-, lymfoide-, bryst-, blod-, æggestok-, lunge- og tyktarmskræftceller. Selvom disse undersøgelser er lovende, er det nødvendigt med undersøgelser på mennesker, før man bruger quercetin til kræftbehandling.

Kan forebygge hjernesygdomme

Forskning viser, at antioxidantegenskaber også kan forebygge risikoen for hjernesygdomme hos mennesker som f.eks. demens og Alzheimers sygdom. I en undersøgelse fik rotter, der led af Alzheimers sygdom, indsprøjtninger med quercetin hver anden dag i tre måneder. Ved afslutningen af undersøgelsen reducerede quercetin-indsprøjtningerne adskillige Alzheimers-markører betydeligt, og i indlæringstesten viste musene bedre resultater.

I en anden undersøgelse reducerede en kost rig på quercetin markører for Alzheimers sygdom og forbedrede også hjernens funktioner i de indledende faser af sygdommen. Diæten havde dog mindre effekt på dyrene med sygdommen i det midterste stadie.

Kaffe er en berømt drik, som kan reducere risikoen for Alzheimers sygdom betydeligt. Forskning har vist, at quercetin er den vigtigste komponent i kaffe, som er ansvarlig for den beskyttende effekt på sygdommen.

Kan det hjælpe med at reducere blodtrykket.

Kan nedsætte blodtrykket

Hypertension rammer næsten 1 ud af 3 voksne i USA. Det øger risikoen for hjerteproblemer, som er den førende dødsårsag i USA. Forskning har vist, at quercetin kan reducere blodtryksniveauet i menneskekroppen. I flere testundersøgelser sænkede quercetin blodtrykket ved at fremkalde en afslappende effekt i blodkarrene.

I en undersøgelse fik hypertensive mus tilskud af quercetin i fem uger. Resultaterne viste et signifikant fald i værdierne for diastolisk og systolisk blodtryk med henholdsvis 23 % og 18 %.

Samme undersøgelse har vist, at et dagligt tilskud på 500 mg quercetin kan reducere blodtrykket hos mus. Resultaterne viste, at både det diastoliske og systoliske blodtryk blev sænket med henholdsvis 2,6 og 5,8 mm Hg.

Vores aldrende celler har en svaghed.

Det er en no-brainer, at disse celler har brug for lidt nedetid. De har brugt en masse tid og kræfter på det. Celler, der har været i dvale i lang tid, kan pludselig komme i aktion og skabe problemer for andre. Det er sådan, du måske forestiller dig det: Når en ældre celle råber i megafonen "Jeg er gammel og behøver derfor ikke at arbejde mere - du kunne gøre det samme", kigger alle vantro på mikrofonen. Da nabocellerne hører det, beslutter de sig for også at give op. Resultatet er, at en negativ cyklus sættes i gang.

På grund af dette giver det mening at erstatte disse senescente celler med fungerende celler. Som kilde til nye celler er vores stamceller allerede begyndt at udfylde pladsen. Fordi kvalitet er vigtigere end kvantitet. Vores quercetin hjælper kroppen med at eliminere disse aldrende celler og retter sig mod cellernes svage punkt i processen.

Senescente celler, hvordan virker det. Kan disse zombie-celler fjernes med quercetin?

Rollen af quercetin

Udfordringen her er at skelne mellem celler, der stadig arbejder, og dem, der har været der i lang tid. Mens arbejdende celler er helt fokuserede på deres opgaver, klamrer de ældre sig til den smule liv, de har tilbage. De kæmper mod celledød ved at aktivere overlevelsesfaktorer og undertrykke selvdestruktive signaler. Senescente celler beskyttes mod det konstante bombardement af pile af denne metaboliske beskyttelsesbarriere, så de kan udføre deres handlinger. Quercetin og andre senolytisk aktive molekyler føres ind i cellen via den beskyttende barriere og kan sætte forsvarsskjoldet ud af kraft indefra. Enzymet PI3-kinase blokeres på denne måde. Dette bryder overlevelsescyklussen, så den senescente celle kan dø fredeligt og frigøre plads til fremtidige celler.

Dosering og fødekilder

Naturligt er det til stede i vegetabilske fødevarer, typisk i deres skræl og ydre lag. Gode kilder i kosten omfatter:

  • Kirsebær
  • Broccoli
  • Løg
  • Kål
  • Røde æbler
  • Te
  • Bær
.

Niveauet af quercetin i fødevarer afhænger hovedsageligt af de forhold, de dyrkes under. For eksempel har tomater mere quercetin (ca. 79 %), hvis de er dyrket konventionelt.

Quercetin-tilskud

Quercetin-tilskud fås i flere former, herunder pulver og kapsler. En typisk dosis af quercetin er 500 til 1000 mg hver dag. Men det har lav biotilgængelighed, hvilket resulterer i dårlig absorption i din krop. Derfor indeholder quercetintilskud også andre forbindelser som bromelain (fordøjelsesenzym) og C-vitamin for at forbedre optagelsen. Desuden har quercetin en synergistisk virkning, når det kombineres med andre flavonoider, herunder catechiner, resveratrol og genistein.

Bivirkninger og sikkerhed ved quercetin

Quercetin, der findes i grøntsager og frugt, er sikkert at spise. I form af kosttilskud er det sikkert at indtage med minimale bivirkninger. I nogle tilfælde kan indtagelse af mere end 1000 mg quercetin dagligt dog resultere i en prikkende fornemmelse, hovedpine og ubehag i maven.

I form af mad er quercetin sikkert at indtage.

I form af mad er quercetin sikkert for ammende og gravide kvinder. Men der er begrænsede undersøgelser af sikkerheden ved quercetin-tilskud hos gravide og ammende mødre. Så før du tager quercetin-tilskud, skal du først konsultere din læge for at forhindre bivirkninger.

På bundlinjen

Quercetin er den mest almindelige flavonoid, der findes i plantebaserede fødevarer. Det giver din krop flere sundhedsmæssige fordele. Men høje doser af quercetin-tilskud kan resultere i minimale bivirkninger. Så rådfør dig først med din læge, før du tager kosttilskud.

Referencer

1. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/28620474/ 2. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/18417116/ 3. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/23675073/ 4. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/18827577/ 5. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/23044824/ 6. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/27710596/ 7. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/27187333/ 8. https://www.spandidos-publications.com/or/33/6/2659 9. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/27479153/ 10. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/11063442/ 11. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/29127724/