Fordele ved zink + quercetin, når de kombineres

Et robust immunsystem er afgørende for at holde sig sund og rask. COVID-19-pandemien har yderligere bekræftet dette faktum. Folk har nu indset, hvor vigtigt det er at have et sundt immunforsvar. Der er mange anbefalinger om at forbedre kroppens naturlige immunitet for at bekæmpe infektioner. Et af disse forslag er at tage zink og quercetin sammen. Visse undersøgelser tyder på, at mennesker kan opnå potentielle fordele ved zink-quercetin, når de to indgives sammen. Så lad os se på detaljerne om zink og quercetin, og hvordan deres kombination viser sig at være gavnlig for menneskekroppen. Og se på absorptionen af quercetin og zink.

Fordelene ved zink og quercetin sammen

Hvad er zink, og hvordan er det gavnligt?

Zink er et livsvigtigt næringsstof, der er afgørende for forskellige kropsfunktioner. Da det er et essentielt næringsstof, skal man have det gennem maden, fordi kroppen ikke kan syntetisere essentielle næringsstoffer. Du kan få zink gennem forskellige fødevarekilder som fuldkorn, mælkeprodukter, rødt kød og fjerkræ. Berigede morgenmadsprodukter er også en god kilde til zink, da de indeholder dette sporstof og mange andre.
Zink er afgørende for kroppens vækst og udvikling og forbedrer immunforsvaret. Det spiller en vigtig rolle i flere kropsfunktioner som genekspression, protein- og DNA-syntese og enzymatiske reaktioner, der finder sted i kroppen. Derudover kan lave niveauer af zink resultere i forsinket sårheling.

Variable sundhedsmæssige fordele ved zink er som følger -

  • Zink er velkendt for sin evne til at styrke immunforsvaret.
  • Det letter sårheling ved at spille en vigtig rolle i at kontrollere inflammation og kollagensyntese.
  • Det hjælper med at behandle akne ved at reducere hævelse, undertrykke oliekirtler og hæmme bakterievækst.
  • Zink reducerer inflammation ved at holde styr på inflammatoriske proteiner og oxidativt stress.
  • Det hjælper med at reducere diarrésymptomer hos børn, der har zinkmangel.
  • Det sænker risikoen for aldersrelateret makuladegeneration.
  • Zink forebygger også hudsygdomme som solskoldning og bleudslæt hos spædbørn.

Hvad er quercetin, og hvordan er det gavnligt?

Quercetin er et naturligt forekommende pigment, der findes i flere fødevarer. Det fungerer som en antioxidant og er til stede i rimelige mængder i fødevarer. Derfor er det generelt ikke nødvendigt med tilskud af dette flavonoid, da kroppen får den nødvendige mængde gennem kosten. Fødevarer, der er rige på dette fytokemikalie, er blåbær, broccoli, æbler, grønkål, cherrytomater og løg.

Quercetin er kendt for at være gavnligt for helbredet på grund af sine antioxidantegenskaber. Frie radikaler i kroppen er ustabile molekyler, der forårsager skader og fører til udvikling af kroniske sygdomme. Quercetin hjælper med at fjerne og neutralisere overskydende frie radikaler og reducerer dermed skaderne.

Variable sundhedsmæssige fordele ved quercetin er som følger -

  • På grund af sine antioxidantegenskaber beskytter quercetin mod frie radikaler i kroppen.
  • Det lindrer høfeber eller allergisymptomer, da det også har antihistaminiske egenskaber.
  • Det kan sænke blodtrykket ved at få blodkarrene til at slappe af.
  • Quercetin kan hjælpe med at reducere inflammation.
  • Det sænker risikoen for at udvikle hjerte-kar-sygdomme som slagtilfælde og andre hjertelidelser.
  • Det har kræfthæmmende egenskaber, der forhindrer vækst og spredning af tumorer i kroppen.
  • Quercetin kan også hjælpe med at forebygge neurodegenerative sygdomme som Alzheimers sygdom og Parkinsons sygdom.

 

Fordelene ved zink og quercetin, når de kombineres

Vi har set, at zink og quercetin hver for sig giver flere sundhedsmæssige fordele. Men nyere undersøgelser viser, at fordelene sandsynligvis er større, når de to stoffer tages i kombination. Når zink og quercetin er til stede i passende mængder, kan de naturligt styrke kroppens immunsystem og give et højere niveau af beskyttelse mod infektioner og sygdomme.

Undersøgelser viser, at quercetin kan udvise antivirale egenskaber mod vira som rhinovirus, luftvejs- og influenzavirus. Det kan også hjælpe med at hæmme coronavirus, ifølge foreløbig forskning udført i Kina og Sydkorea. Det kræver dog yderligere forskning at bekræfte det samme.

På den anden side har zink været populært for sine antivirale virkninger siden 1984, hvor en undersøgelse afslørede, at det er gavnligt for at reducere varigheden og symptomerne på forkølelse. Zink virker mod vira gennem flere mekanismer som inaktivering af dem, hæmning af viral replikation, hæmning af RNA-syntese osv.
Da zink og quercetin begge har antivirale egenskaber, kan de have en kumulativ effekt mod vira, når de administreres sammen.

Hvordan virker zink og quercetin sammen?

Flere laboratorieundersøgelser har nu fastslået forholdet mellem indtagelse af quercetin og optagelse af zink. Quercetin er en ionophor for zink. Det er ansvarligt for at transportere zinkkationer over cellevæggen fra ydersiden af cellen til indersiden. For at zink kan udvise sin antivirale effekt, er det afgørende, at det når ind i midten af en celle, hvor virus replikerer. Da cellevægsbarrieren ikke tillader zinkkationer at komme let ind i cellen, kræver det hjælp fra ionoforer som quercetin for at krydse denne barriere og arbejde mod virussen.

En undersøgelse offentliggjort i 2016 blev udført for at kontrollere, om polyfenoler som quercetin kan danne komplekser med zink og transportere det over cellevægsbarrieren. Resultaterne bekræftede, at quercetin sammen med 14 andre polyfenoler kan binde sig til zink og danne komplekser, der let kan passere gennem enhver lipidmembran. Selv om resultaterne af undersøgelsen viser en forbindelse mellem quercetin og zinkoptagelse i cellerne, er der behov for mere forskning i denne retning.

Konklusion

Fordelene ved at tage en kombination af zink og quercetin for at øge kroppens immunrespons er fastslået gennem forskellige undersøgelser. Kombinationen ser ud til at være gavnlig, når den indtages regelmæssigt. Visse fødevarer indeholder dem i rimelige mængder for at give tilstrækkelige mængder af de to. Men hvis du vælger at tage kosttilskud, der indeholder zink og quercetin, er det tilrådeligt at tale med din sundhedsplejerske om det. Liposomal quercetin fra Purovitalis giver dig bedre absorption og en kvalitet, du kan stole på.

Referencer

  1. https://www.healthfirstdc.com/blog/the-importance-of-zinc-and-quercetin-during-pandemic
  2. https://gilbertlab.com/neutraceuticals/quercetin/antiviral-effects-of-quercetin-zinc-ionophore/
  3. https://www.healthline.com/nutrition/quercetin#sources-dosage
  4. https://www.medicalnewstoday.com/articles/324170#dosage
  5. https://www.phwcbermuda.com/amazing-benefits-of-zinc-and-quercetin
  6. https://www.mayoclinic.org/drugs-supplements-zinc/art-20366112
  7. https://www.healthline.com/nutrition/zinc#benefits